Виолета Апостолова – учител по английски език, по търсене на приключения… и по призвание
Виолета Апостолова е дългогодишен преподавател по английски език в „Медиа”, където е от самото начало и скоро заедно ще отпразнуваме 15-тата годишнина на образователния център. Освен че преподава, през лятото тя е един от водачите на екскурзиите на еко занималнята „Зелено лято за приключенци”, заедно с кучето си Майкъл – голдън ретривър, обучен за работа с деца, шампион на България от киноложки изложби.
Образованието й по английски език е съчетано със специалност Сценични и синтетични изкуства, което е неоспорим плюс в преподаването и както сама споделя – актьорството помага за „въвличане” на децата в учебния процес чрез емоция и мотивация.
Ето какво с усмивка ни разказа Вили за любовта към децата, животните и ролята на мотивацията в обучителния процес:
Как се насочи към учителската професия – детско желание ли ти беше или по-късно намерен път?
Определено ми беше желание още от детските години. От малка исках някой ден да стана учителка, любовта ми към английския език също се зароди тогава, защото израснах с английска реч…разбира се, много обичах и животните и исках да се занимавам с нещо, свързано с тях.
А животът ми поднесе и двете.
Преподавам и през лятото пътуваме много, децата от занималнята обичат да играят с Майкъл, да го „дресират” и заедно учим, откриваме и приключенстваме.
Как избра точно „Медиа” за професионалното си развитие и какви ценности споделяте с екипа на през годините?
„Медиа” ме избра 🙂 Един ден ми се обадиха по телефона, започнах работа още от самото „зараждане” на центъра. И така вече почти 15 години заедно правим всичко за добро образование на децата, те да са щастливи, обогатени… за каквото сме тук –за децата. Отворихме нови филиали, развиваме различни дейности, израстваме и вървим напред.
Каква е твоята философия по отношение на работата с деца и предизвикателствата на преподаването на чужд език?
Обич към децата и мотивация – да помогна на всяко едно от децата с мотивация, вдъхновение и да им предам любовта към английския език. Предизвикателство също е да съдействам на една група да стане екип, децата в нея да се уважават един друг и да има толерантност.
Разкажи ни повече за методите ти на обучение, как задържаш детското внимание, така че ученето на английски език да е ефективно?
Специално при мен ключът е в смяната да дейности –ако видя, че нещо не им задържа вниманието и започват да се разсейват, променям подхода, вкарвам ги в друг сюжет 🙂 , който разбира се също е по дадената тема. Така не им позволявам да се отегчават и ученето да им става безинтересно.
Имаме страхотни учебни системи и учебници, в които има не само английски език, но чрез него се засягат различни сфери от живота, има теми за природата, за дейностите, интересите и това също обогатява и разширява светогледа на децата.
Използваш различни методи за усвояване на езика – интерактивни, игрови, мултимедия…кои са тенденциите в обучителните практики на децата днес?
Мултимедията вече не ги увлича толкова, защото почти всяко дете има екран пред себе си, вече приоритетна е нуждата от личен контакт в учебния процес. Постепенно започваме да използваме технологиите повече като допълване към другите дейности, отколкото като метод за предаване на информацията. Днес децата имат повече нужда от реална допирна точка, от изграждане на взаимоотношения и помежду си – игрово и чисто приятелски. Идвайки, някои от тях не знаят как да общуват с другите и малко странят от заниманията в началото, но когато усетят разликата и отношението, сами започват да търсят участие и диалог. Съответно и методите на обучение трябва да ги стимулират в тази насока.
Учениците трябва да отделят време и вкъщи, а как самата ти се подготвяш преди часовете?
Пиша си сценарий 🙂 Представям си какво ще се случи през всеки урок и как ще го приемат децата…Сценарият винаги е много по-дълъг от това, което правим в час, но е хубаво да има повече алтернативи и възможности веднага да се смени подхода, ако нещо не задържа вниманието на децата.
Наричам го не „план”, а „сценарий”, защото ми звучи по-живо, истинско и емоционално 🙂
Предвид по-разчупената методика на преподаване и активното участие на децата, сигурно имаш много любими истории за техни реакции извън сценария?
Да, много са 🙂 Веднъж едно 6-годишно дете ми каза: „Аз това цял живот съм го знаел”.
А как постигаш баланс между забавление и респект в контакта си с твоите ученици?
Имаме си правило: „Когато учим – учим, когато работим – работим сериозно, когато се забавляваме – забавляваме се заедно и аз, наравно с тях и по детски 🙂
Настройваш ли се за новата учебна година?
Искам още повече да навляза в новите учебни системи, по които ще преподавам, да ги разработя, да ги усъвършенствам и да ги направя по-мотивиращи и увлекателни за децата…да са щастливи от това, което се случва в час.
Какво ще пожелаеш на себе си и на екипа на „Медиа”?
Да сме винаги щастливи и удовлетворени от това, което правим!